نوای دلنشین" باد بهارون" در نكا/ نواي " قره‌نی" و "سورنايي" كه سال را نو مي‌كند

تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 اسفند 1396 - ساعت : 08:30

کد مطلب: 46773 چاپ به اشتراگ گذاشتن

گزارش فارس از آيين نوروزخواني در سرزمين كهن و اصیل آریایی، مازندران هميشه بهار

نوای دلنشین" باد بهارون" در نكا/ نواي " قره‌نی" و "سورنايي" كه سال را نو مي‌كند

مازندشورا: این روزها نوروزخوانان با نوای " باد بهارون بیمو، نوروز سلطون بیمو، مژده دهید دوستون، گل به گلستون بیمو" بشارت بهار می‌دهند و شادی را به مردم ارزانی می‌کنند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، مازندران این سرزمین کهن و اصیل آریایی دارای آداب، رسوم و فرهنگ خاص در ایام مختلف است و همین اصالت و قدمت این استان موجب شده است تا در مناسبت‌های مختلف، مراسم‌های مختلفی برگزار شود.

نوروزخوانی یکی از مراسم‌های شادی‎‌آفرین برای بشارت بهار است که  نوروزخوانان معمولاً 15 روز قبل از فرارسیدن عید نوروز به داخل روستاها رفته و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می‌دهند.

اسفند که به نیمه می‌رسد، سردی و سوز هوا که گرفته می‌شود و جوانه‌های نو شدن در درختان و گیاهان هویدا می‌شود؛ حضور نوروزخوانان در هر کوی و برزنی در شهر و روستاهای مازندران، نویدبخش سالی جدید و انگیزه‌ای دوباره برای شادی، شور و زندگی است.

این روزها نوروزخوانان با نوای " باد بهارون بیمو، نوروز سلطون بیمو، مژده دهید دوستون، گل به گلستون بیمو" بشارت بهار می‌دهند و شادی را به مردم ارزانی می‌کنند.

نوروزخوانی با قدمت چند هزارساله، این روزها هم همچون گذشته با شور و حال خاص برگزار می‌شود و در این بین توجه مسؤولان و دغدغه‌مندان فرهنگی برای توسعه و گسترش این فرهنگ بسیار مؤثر است.

* نوروزخوانی، زمزمه تولد دوباره بهار

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نکا با بیان اینکه هر استان، شهرستان و منطقه‌ای در ایران اسلامی، با آئین‌ها و آداب و رسوم خاصی به استقبال سال نو و بهار می‌روند؛ گفت: نوروزخوانی یکی از آداب و رسوم مهم مازندرانی‌ها برای استقبال از نوروز و عید است.

مهدی روحی در شهرستان نکا افزود: تلاش برای پایدار ماندن این رسم‌ها، کار با ارزشی است که باید ماندگار بماند و باید برای اصیل ماندن، همه آداب و رسوم بومی و محلی مورد توجه باشد.

سلیمی بیان داشت: آئین نوروزخوانی یکی از آئین‌های مهم مردم مازندران در آستانه نوروز است و آئین‌های خاص دیگری همچون پختن آش گزنه در چهارشنبه آخر سال، ریختن سبزه از گندم، عدس و ماش برای سفره عید نوروز که نمادی از سبزی و خیر و برکت است؛ از دیگر سنت‌ها است.

وی گفت: خانه تکانی، شکستن و دور ریختن وسائل شکسته سال قبل، روشن کردن شمع در آخرین شب منتهی به عید نوروز و پخش غذای نذری برای اموات از جمله آداب و رسوم‌ مازندرانی‌ها و شرق مازندران، در روزهای پایانی سال است.

به گزارش فارس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نکا به عنوان متولی فرهنگ و هنر این شهرستان همچون سال‌های گذشته در برنامه‌ای از پیش تعیین شده، آیین نوروزخوانی در سطح شهر نکا را در دستور کار قرار داد و امروز اولین روز از این برنامه فرهنگی و شادی‌آفرین برای بشارت نوروز است.

نوروزخوانان در اولین اقدام خود با حضور در فرمانداری شهرستان نکا و دیدار با فرماندار و کارکنان، به نماینده عالی دولت در شهرستان بشارت نوروز داده و سالی خوش برای همه کارکنان و شهروندان آرزو کردند و احمد جعفری، فرماندار نکا هم از این نوروزخوانی به عنوان رسمی پر نشاط در جامعه نام برد که باید ماندگار بماند و با اهدای هدایایی به نوروزخوانان، آرزوی سال خوش برای آنان و همه مردم ایران اسلامی کرد.

در آستانه سال نو و نوروز 97، استان مازندران و شهرستان نکا با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف گردشگری و زیرساخت‌های فراهم شده، آماده پذیرش میهمانان و گردشگران نوروزی است که توسعه و شناساندن فرهنگ بومی و محلی و آداب و رسوم مختلف این دیار کهن و اصیل به مسافران می‌تواند مازندران را به اقامتگاهی دائمی، برای جذب مسافر تبدیل کند.

86002/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #شهر #فرهنگ #نوروز #نکا #نوروزخوانی #نوروزخوانان #مازند #مازندران #شهرستان #مختلف #افزود #اینکه #می‌دهند #سورنا #دوباره #اسلامی #اسلام #امام #بشارت #همچون #خبرگزاری #گسترش #توسعه #قره‌نی #مازندرانی #فرهنگی #خبرنگار #امامان #مازندرانی‌ها #اظهار #برگزار #روستاها #عنوان #گزارش #گردشگران #نکایی #ماندن #ایران #آستانه #احمدی #اشعاری #جامعه #اعلام #گفت‌وگو #می‌رسد #روزها #روستاهای #بهارون #استان #اداره #ارشاد #ماندگار #بماند #سال‌های #پایدار #پایه‌های #آئین‌های #اشعار #سلیمی #نوروزی #فرماندار #مراسم‌های #دارای #سرزمین #آریایی #رئیس #خواندن #اولین #گردشگری #کارکنان #ریختن #افزایش #روستا #سلطون #فرهنگ‌های #می‌تواند #معمولا #دوستون #زمزمه #بسیار #گذشته #گلستون #پیام‌آوری #زندگی #مناطق #استقبال #طلیعه #شهروندان #ذوالفقار #محلات #کوچه‌های #راستای #نویدبخش #میهمانان

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : نوای دلنشین" باد بهارون" در نكا/ نواي " قره‌نی" و "سورنايي" كه سال را نو مي‌كند

*

*


X https://sport45.site/